Pa suec de safrà

Avui és Santa Llúcia, tradicionalment la data que marca l’inici de les festes nadalenques. El calendari julià, l’antecessor del gregorià (el que regeix avui en dia), senyalava el solstici d’hivern el 13 de desembre, i per això s’associa aquest dia des de fa segles al començament del Nadal.

I ara que ja tenim l’arbre al menjador i la decoració posada a casa, tal i com marca la tradició, ja podem començar amb una de les millors coses d’aquestes festes: els menjars de Nadal!

Aquesta vegada ens n’hem anat una mica cap al nord per celebrar Santa Llúcia, i hem fet aquest pa de safrà, fet amb una massa que s’utilitza a Suècia per preparar diferents dolços típics (els lussekatter són els més típics) que es mengen durant aquest dia.

Realment us sorprendrà el gust a safrà que té, això sí, no és un pa gaire dolç, a nosaltres més que sol ens ha agradat molt amb melmelada per sobre!

Per cert, la recepta l’hem tret del llibre de pa de la Linda Collister, que algú molt especial li va regalar a la Sandra… :-)

Ingredients

– Uns quants brins de safrà (menys de mitja culleradeta de cafè)

– 1 cullerada d’aigua bullent

– 110 ml de llet tèbia

– 8 g de llevat fresc

– 1 ou

– 250 g de farina de força

– 1/2 culleradeta de sal

– 25 g de sucre llustre

– 50 g de mantega

Preparació

Desfem una mica els brins de safrà dins d’un got petit, i hi afegim la cullerada d’aigua bullent. Ho tapem i deixem infusionant-se durant unes dues hores, o el màxim de temps possible.

En un recipient barregem la llet tèbia amb el llevat fins que estigui ben desfet, i hi mesclem també l’aigua amb el safrà. Batem l’ou, n’afegim 2/3 parts i reservem la resta per pintar el pa al final.

Posem la farina en un bol gran junt amb el sucre i la sal. Hi afegim la barreja de la llet i comencem a pastar-ho. Desfem la mantega al microones i l’afegim també.

Quan tinguem tota la farina ben incorporada comprovem l’estat de la massa: si està enganxosa hi podem posar una cullerada més de farina, si està seca hi posem una cullerada d’aigua.

Aboquem la barreja sobre el marbre enfarinat i la pastem bé fins que estigui suau i flexible.

En fem una bola i la tornem a posar al bol, net de restes de massa, i deixem que llevi durant una hora (o fins que dobli el volum) tapat amb film transparent i en un lloc calent.

Posem de nou la massa al marbre i la tallem en 7 porcions. Estirem cadascun dels trossos en tires de poc més d’un pam, els caragolem en forma d’espiral i els situem de forma concèntrica en un motlle preparat per enfornar. Ho deixem reposar durant mitja hora més (o fins que torni a doblar el volum) dins d’una bossa de plàstic. Mentrestant preescalfem el forn a 220ºC.

Pintem el pa amb l’ou i l’enfornem durant uns 20 minuts o fins que el pa estigui daurat. Una vegada cuit el deixem refredar sobre una reixeta.

Bon profit, i bona cuina!

···

TAMBÉ POT INTERESSAR-VOS:

Brioix “Bertinet”

Cóc (pa de pessic, coca o bescuit)

Anuncis

42 pensaments sobre “Pa suec de safrà

  1. Gemma diu:

    M’encanten aquests pans tipus brioix, amb la melmelada segur que ha de quedar boníssim. I amb la forma de flor queda molt bonic.
    A mi el safrà no m’entusiasme (no en poso ni a l’arròs) però amb canyella o gingebre… m’encantaria!

    M'agrada

  2. elmondejuju diu:

    Quin pa més bo!! així que te l’ha regalat una persona molt especial??? va deixem endevinar: segur que és una persona meravellosa, simpàtica i que estimes moltíssim… vaig be??? jajajajajajaja. Milions de petonets guapos meus! sou els millor forners del món! que tremoli el Barriga ;))))

    M'agrada

  3. Paula diu:

    M’ho apunto a la llista de possibles plats que vull fer perquè la família s’estiri els cabells als menjars de Nadal! Quin tall més xulo!
    Mmmm…qui deu ser aquesta personeta???
    Petons guapos!!

    M'agrada

  4. Irene diu:

    Ei, la recepta d’avui em toca de prop! Ara just estàvem comentant amb el meu xicot que avui era Santa Llúcia. Segur que sa mare ja té el congelador ple de panets com els vostres (després només cal escalfar-los un moment al microones o deixar-los des congelar a temperatura ambient). Això sí, ella els fa amb la forma tradicional – es diuen Lussekater (gats de Llúcia), si ho busqueu a Google en trobareu un munt d’exemples…
    Un petó!

    M'agrada

  5. Elena diu:

    Qué monos tus lussekatter!!! Mis hijos los estuvieron haciendo hoy en la guarde ;-)
    A mí no me entusiasman demasiado, pues el sabor del azafrán no me convence, pero una sí que me como ;-)
    Besos.

    M'agrada

  6. Helena diu:

    Aixs com enyoro aquest tipus de pans per esmorzar. Fan molt de festes de Nadal oi? Us han quedat ben bufons, i el toc de safrà ha de ser sorprenent!
    Benvinguts a les festes de Nadal doncs, a preparar receptes toca! ;)

    M'agrada

  7. BlauKitchen diu:

    Wow, quin pa mes bo i bonic, está de luxeeee total, m’agrada molt la veritat a mes a mes tinc un mono de fer pa … pero tinc al meu home de dieta aquesta setmana i no volía fer pa o dolços que no pot menjar, pobret … la setmana que ve será.
    Un petonet

    M'agrada

  8. Mònica diu:

    Ja veig que la persona especial s’ha autodescrit, ja,ja,ja
    Jo tinc la recepta dels lussekatter, la vaig treur d’Ikea, visca la sofisticació! Com que us ha quedat molt i molt rebé em sembla que la trauré dels pendents, a veure què sortirà!
    Molts petonets guapos.

    M'agrada

  9. Pilar diu:

    qué pinta tan rica tienen y qué colorcito tan bonito les da el azafrán. Llego un poco tarde, mi hija se llama Lucía, así que se los podría haber hecho ayer ¡cachis!, me llevo la receta.
    Muchos besos familia y hasta pronto, que creo que Sandra celebra la Navidad en Salamanca ;)

    M'agrada

  10. maduixa diu:

    M’ho sembla a mi o aquesta molla recorda molt al brioix? es que no coneixia aquest pa i el trovo super esponjós, oi? us ha quedat que fa moltíssim goig!.

    Jo també he parlat de Santa Llúcia, em fa molta peneta que es perdin aquestes tradicions, i per adobar-ho he fet un torró típic barceloní. La Judith m’ha recordat que aquest mes la recepta del 15 és de torrons, que us faria res que col.laborés amb ella al vostre repte?, no hi comptava per que des que vaig tornar de viatge, francament, vaig de corcoll i no hi havia pensat, però sempre m’ha fet il.lusió participar al vostre repte. Si us sembla be, m’ho dieu, afegeixo el vostre logo i us porto el link. :-)

    molts petons!

    M'agrada

Gràcies per deixar-nos un comentari! Recordeu que també podeu fer-ho amb el vostre perfil de Facebook o Twitter.

