Bunyols de l’Empordà

Fa uns quants dies vam penjar al Facebook una foto de bunyols fets a casa (o brunyols, com en diuen a les comarques del nord), i ràpidament ens en vau començar a demanar la recepta. Ja teniem previst posar-la, però no hem volgut esperar més i avui us expliquem com vam fer-los.

Després de cercar bastant, i tenint en compte que volíem fer-los amb matafaluga en gra, unes de les receptes que més ens va convèncer va ser aquesta del programa “Dolça Catalunya” de TV3.

Però per molt que ja se sap que amb les masses s’ha de tenir paciència, sobretot si les pastem a mà, seguint aquesta recepta i després de molta estona amassant vam decidir afegir-hi una mica més de farina i va lligar molt millor (de fet recomanen pastar a màquina, amb KitchenAid o similar, però us assegurem que a força de braços també surt!).

La setmana passada al “Cuines” també van explicar com fer-ne (i ja van dir que si es complicava la massa era més fàcil fer-la una mica més dura afegint un pèl de farina), així que d’aquí uns dies, quan en tornem a fer, provarem recepta nova.

Tingueu en compte que al cap i a la fi això és com preparar pa, tot dependrà de la farina que feu servir, i a partir de la recepta de base haureu de trobar-li el punt a la massa, i veure si hi manca una mica de líquid o de farina.

I sabeu què, avui mateix a “Memòries d’una cuinera” han anunciat que aquest mes ens proposen fer bunyols, així que aprofitem per enviar-los aquesta recepta.

Ah! Una última cosa, ja que parlem de bunyols no podíem deixar d’explicar-vos una interessant iniciativa que han posat en marxa els amics d’Olleta de Verdures: un mapa dels millors bunyols de Quaresma, que a més a més és col·laboratiu i permet afegir-hi la vostra recomanació d’on comprar-ne la millor versió.

Ingredients (25 bunyols aprox)

– 312 g de farina (i una mica més a ull fins que ens lligui bé la massa)

– 75 g de sucre

– 32 g de mantega

– 17 g de llevat premsat

– 4 g de sal

– 2 ous

– 125 ml de llet

– 8 g de matafaluga en gra

– Ratlladura de la pell d’una llimona

– Anís

– Oli per fregir els bunyols

Preparació

Escalfem la llet i quan estigui ben calenta, sense que arribi a bullir, hi posem la matafaluga i ho deixem tapat infusionant.

Barregem bé en un bol la farina amb el sucre, la mantega, el llevat i la sal, fins obtenir una mescla homogènia, però bastant seca.

Mentre la llet encara sigui una mica calenta, l’afegim al bol (nosaltres no colem la matafaluga, també la incorporem) i la barregem amb la resta d’ingredients. Mentre anem pastant hi posem la ratlladura de llimona i els ous, un per un.

Ho passem al marbre i pastem fins que la massa estigui uniforme i ben lligada, i no gaire enganxosa. Si no se us desenganxa dels dits aneu-hi afegint farina de mica en mica fins que adquireixi el punt adequat, i llavors podreu seguir amassant.

Deixarem reposar la massa en el bol tapat amb un drap, durant un parell d’hores, fins que dobli el volum, en un entorn tebi i sense aire.

Per donar-los forma anem agafant la massa segons la mida que vulguem que tinguin els bunyols, i amb les mans enfarinades en fem boletes; en el moment de posar-los a la paella amb l’oli roent, posem el dit al mig de la bola per fer-hi un forat.

Quan els bunyols estiguin ben rossos, els girem, i després retirem a un plat amb paper absorbent durant un moment. Ràpidament, mentre encara són calents, els ruixem amb una mica d’anís els passem per un recipient amb sucre perquè en quedin ben plens.

Bon profit, i bona cuina!

···

TAMBÉ POT INTERESSAR-VOS:

Mones de Pasqua

70 pensaments sobre “Bunyols de l’Empordà

  1. Núria diu:

    Quina feinada però que elegants i perfectes que us han quedat!! MMmm m’arriba l’aroma a casa i tot! Em podrieu dir on puc trobar matafaluga a Sants?? merci!!

    M'agrada

  2. Rosa Maria Figuerola diu:

    Ahir diumenge també en vaig fer i la mateixa recepta que vosaltres però a,b el doble de quantitats i també em va passar el mateix, que no quedava lligat, ja em pensava i tot que m’havia equivocat en pesar algun ingredient. Al final per això també em van quedar molt bons i molt flonjos

    M'agrada

  3. neus diu:

    Els bunyols sempre ha sigut presents a casa meva. La meva mare el primer dia de quaresma sempre feia. Com m’agradava pasar-los pel sucre…

    Mai he fet, pero aquest any vaig a fer-los, per donar-me el gust i per les noies de Memories…

    Es veuen genials aquest.

    un petonet

    M'agrada

  4. MERCÈ-destapant cassoles diu:

    Quins bunyols!, fer-se la recepta a mida de cadascú és el millor. Per la foto semblen de llibre!. Apa, fins demà parella, que la mousse es va fent…es va fent… Un petó.

    M'agrada

  5. QUIMA diu:

    Quina bona pinta fan aquest brunyols !!! ……Ja s’acota el temps de fer-ne: Jo tota la vida els he pastat a ma i mal m’està dir-ho però hem queden bonissims …………. i aixó que en faig 4 kilos de farina.
    Ara mateix en menjaria un parell
    Petons

    M'agrada

  6. Eva diu:

    deu meu! tenen bonísima pinta, a més m’encanten els bunyols i aquests tenen una pinta increible! per cert, acabo de llegir l’apartat “nosaltres” i m’ha cridat l’antencó que en Xavi a la foto surt amb una panyola d’escolta, i esque yo també soc escolta, de minyons exactamenrt jaja
    petons

    M'agrada

  7. Montse de Sants -a bell bulto- diu:

    Quin goig de brunyols! Aquests són els de l’Empordà autèntics. Són més panarres i densos que els de crema o vent, però també agafen menys oli. A l’Empordà hi ha autèntiques pugnes per saber qui fa la recepta més clàssica!! Aquesta no tindria discusió: la farina sempre s’acaba posant a ull…!!!! Petonets parella

    M'agrada

  8. Roser diu:

    La setmana passada els vaig veure al programa Cuines, el que passa és que ho vaig trobar molt complicat, massa feina…jejej! Pel memòries ja m’inventaré una altra recepta de bunyols!! per cert, aquests tenen molt bona pinta, no dubtaria en comprar-vos-en uns quants!! petonets

    M'agrada

  9. gemma diu:

    Els bunyols amb llevat de forner són més complicats que els senzills bunyols de vent. Per això a casa sempre faig els de vent, je je je…
    A vosaltres us han quedat sensacionals, amb el foradet perfecte al mig!

    M'agrada

  10. Lídia diu:

    Nois, us han quedat de cine aquests bunyols… quina gana!! jo en vaig fer la setmana passada, però de vent, i tinc ganes de provar de fer aquests amb la KA (que li he de treure profit) aveure si aquesta setmana tinc una estona i ho faig!!

    petonets

    M'agrada

  11. Anna diu:

    Tu no li enviis a la Sonia, que fins a Holanda no li aguantaran….. envia-me’ls a mi, que al estar a Argentona, molt més a prop, segur que m’arriben bé! jajajja :PP

    M'agrada

  12. Cris diu:

    Es veritat que ja s’acosten!! Nosaltres també en fem a casa, però sense el forat en mig. Quina bona pinta que tenen, me n’has fet venir moltes ganes.
    Una abraçada

    M'agrada

  13. nee* diu:

    Ohhh us han quedat molt molt macus, semblen de pastisseria, de fet tenen millor pinta que alguns d’alguna que altra pastisseria, jeje.
    Jo no se si m’animaré aquest mes, em semblen bastant complicats i les poques vegades que els he tastat no m’han agradat gaire, així que a veure si vaig preparant una mica de paciència i m’animo.

    Petonets!!

    M'agrada

  14. Pilar diu:

    Jo qué pinta tienen!, me recuerdan a unas rosquillas que comía cuando era pequeña llenas de azúcar y muy blanditas que se llamaban “roscas tontas”. ¿Son así, blanditas?
    Besos

    M'agrada

  15. Catieu diu:

    Que bons!!! A casa només preparem els de vent i els fracim de nata, trufa, crema, …. Els de l’Empordà els comprem a Palamós. Fa quinze dies ja en vam menjar uns quants. Quina deliícia!!!
    Petonets

    M'agrada

  16. Gemma diu:

    Ui, que bons!!!! A veure si aquest any en fem. Ja ens vàrem estrenar amb els bunyols de monyaco i aquesta setmana santa no poden faltar a casa.
    M’anoto la vostre recepta per si de cas.
    Una abraçada!!!

    M'agrada

  17. Bet diu:

    Jo tampoc he fet mai els de l’Empordà, i encara estic decidint quins faré pel memòries… de moment aquesta setmana cap, perquè a casa meva em van encomanar el grip de panxa… ja és la segona vegada aquest hivern! Però us ben asseguro que si pogués ara mateix faria una bona queixalada a aquests bunyols!! :) petonets

    M'agrada

  18. Helena diu:

    Les fotos conviden a clavar-hi queixalada i llepar-se els dits bruts de sucre. Fa temps que no en menjo perquè recordo que me’ls cruspia com si fóssin pipes, quin vici!

    M'agrada

  19. judith diu:

    i jo perquè no us he deixat un comentari? buaaaaaaaaaa, no pot ser! m’encanten els bunyols, sobretot amb gustet d’anís! jijijijiji. Us han quedat de cine! crec que el Matisset haurà de posar la Bordeta al seu plànol de bunyols! ;P molts petonets guapos

    M'agrada

  20. Maria Jose-Dit i fet diu:

    El meu cunyat és de Girona i els fa boníssims, però ell hi posa ratafia i com aquí no en trobo mai els he fet, ja m´he apuntat la vostra recepta que com no en porta si que puc preparar-la, tenen un aspecte fantàstic!!
    Petonets

    M'agrada

  21. Mònica - Coses de Llàbiro diu:

    A mi em sembla que s’hi nota la dedicació perquè us han quedat perfectes.
    M’encanten els bunyols i ara que sembla que li agraden a l’Aina ja estic animadíssima! Sinó, sempre em quedarà la carmanyola de la Bordeta, oi?
    Molts petonets i gràcies!

    M'agrada

  22. Ingrid diu:

    Guapos!! que no vinc a veure-us :( quin desastre soc!! els rotllets del repte són una meravella! gràcies!!!!!!!!!!!!! però és que aquests bunyols em poden!!! quina cosa més rebona :) :) han d’estar de luxe..amb tot el sucret…ohhhhh!!
    Ptonetsssssssss!

    M'agrada

  23. ana diu:

    Chicos, unos buñuelos riquíiiiisimos.
    No había visto el tema de Memories, así que ahora mismo me pongo a pensar en buñuelos, porque en lentejas ya lo tengo preparado.
    Besos

    M'agrada

  24. Lily diu:

    Guauuu us han quedat perfectes !!! Jo fa que no en menjo un munt !!!! se m’ha fet la boca aigua mmmmm. Les fotos parlen per si mateixes,
    Bon cap de setmana
    petonets

    M'agrada

  25. Eva diu:

    Jo espero ansiosa que sigui dimecres i divendres per comprar bunyols!!!! Que booooons!!!! Això si…fets a casa res…encara que directe a la dutxa de l’olor a fregit que et quedes…jijijiji!!!
    Petunets,
    Eva

    M'agrada

  26. Paula diu:

    He llegit que en tornareu a fer??? Mmmmmmmmm….Lupita, preparada per anar a visitar als tiets?????
    Què bons que són els bunyols! i amb el gustet a anís…mmmmmmmmmmmmmm…Com diria algú “Olé vosaltres!!!”.
    Petons!!!

    M'agrada

Gràcies per deixar-nos un comentari! Recordeu que també podeu fer-ho amb el vostre perfil de Facebook o Twitter.

