Tonyina fumada amb “escalivada”

Tonyina fumada amb escalivada

Fa unes setmanes vam anar amb un nodrit grup de blocaires a un fantàstic taller al l’Espai de cuina de la Su, a Terrassa.

Ella i la Nuni ens van organitzar una fantàstica vetllada on vam preparar entre tots el sopar, repartint la feina en grups, de manera que tothom anava participant en l’elaboració dels diferents plats.

Ens vam trobar l’Òscar, la Su, la Laura, la Nuni, la Ivanal’Alba i el Jordi amb l’Aina, l’Eva, el Jordi i la Bet. Ja veieu que amb aquesta colla els riures i la bona conversa estaven més que assegurats, oi?

I què vam preparar? D’aperitiu: uns sables de parmesà, una mousse d’escalivada amb formatge de cabra i un dauet de bacallà confitat amb sobrassada i mel. Després un risotto de carnaroli, ceps, verduretes i tallarines de calamar, i per acabar una panna cotta amb compota de fruits vermells i crumble.

Sense cap dubte tot estava boníssim, però si amb una cosa ens vam quedar, crec que com la majoria, va ser amb la manera de fumar l’albergínia que vam fer servir, aplicable a qualsevol altre aliment i molt fàcil de fer a casa.

La Su ens va comentar com ho havien fet també amb tonyina, i que el resultat era espectacular, així que vam prendre’n nota, i avui us expliquem com vam agafar d’aquí la idea per a aquest plat.

I us preguntareu, com ho vam fer? Doncs amb un wok vell, posant a cremar a l’interior herbes aromàtiques i l’aliment en qüestió, i precintant-ho amb film, en uns minuts absorbirà tot l’aroma a fumat.

Nosaltres vam fumar dues coses a la vegada, la tonyina a la reixeta i l’albergina en un bol. Per poder-li dir escalivada, vam acompanyar-ho amb ceba confitada i melmelada de pebrot. I com veieu a les fotos, ho hem presentat en format plat, però també com a tapa individual.

Moltes gràcies a la Su, al Txep i a la Montse pel seu fabulós taller, i fins a la propera!

Ingredients

– Un bon tros de tonyina

– Una albergínia

– Una ceba

Melmelada de pebrot

– Sèsam blanc i negre

– Herbes aromàtiques (farigola, sajolida, romaní…)

– Vinagre de Mòdena

– Sal i oli

Preparació

Courem l’albergínia al forn o al microones. Nosaltres la vam fer al microones, obrint-la per la meitat, fent-li uns talls i posant-la en una safata apta amb un raig d’aigua, i tancada amb paper film foradat, 6 o 7 minuts al microones a màxima potència. Quan estigui ben tova en buidem la polpa i la posem en un bol.

Tallarem la ceba en juliana, i la posarem en una paella amb un raig d’0li. Al cap de 5 minuts hi afegim un raig d’aigua i un raig de vinagre de Mòdena al gust. La courem fins que estigui ben confitada, i la reservem.

Fumarem els talls de tonyina i l’albergínia que hem preparat abans.

Tonyina fumada amb escalivada

Posarem en un wok vell un bol amb l’albergínia, i la tonyina sobre la reixeta. A dins, al voltant del bol, hi posem les herbes aromàtiques, i amb un bufador o un encenedor, les anem cremant. Quan agafin flama, tapem de pressa amb una tapa i emboliquem el wok amb film transparent fins que quedi ben segellat i el fum es vagi acumulant a l’interior.

Al cap de 10 minuts desemboliquem el wok, i retirem la tonyina i l’alberginia. Triturem aquesta amb la batedora, posant-hi una mica de sal i oli fins que quedi un puré ben fi.

Courem la tonyina en una paella o planxa ben calenta amb un raig d’oli, i la marquem per tots els costats, vigilant que quedi ben crua per dintre. La tallem a làmines ben fines.

Muntem el plat posant una capa de puré d’albergínia  la ceba confitada i melmelada de pebrot al gust. A sobre hi repartim les làmines de tonyina, amb sèsam, sal Maldon, i un raig d’oli.

Bon profit, i bona cuina!

Tonyina fumada amb escalivada

···

TAMBÉ POT INTERESSAR-VOS:

Tàrtar de tonyina

Bacallà confitat sobre crema de nyàmeres

Salmó amb cuscús

31 pensaments sobre “Tonyina fumada amb “escalivada”

  1. Anònim diu:

    Quin taller més nutritiu! Això del fumat de tonyina m’ha deixat clavada a la cadira. ho he de provar!! Gràcies per il·lustrar-ho tan bé. ja t’explicaré! Petons

    M'agrada

  2. abril diu:

    Sandra quin plat tan sofisticat…m’encanta!!! Aixó de poguer fer els fumats a casa es un veritable descobriment! m’encanta i estic destijant provar-ho.
    Prenc nota!

    M'agrada

  3. L'hora del tupper diu:

    Sembla fàcil això de fumar… però no sé si m’atreveixo… no ho acabo de veure això de cremar i tancar…. no sé no sé… Potser m’atreviré amb una adaptació més convencional (sense fumata) per portar-lo a la feina i impressionar als companys de taula :)

    M'agrada

  4. Lídia diu:

    se’m ha fet la boca aiguaaaa!!! ha de ser deliciosa aquesta tonyina…. m’encanta la idea del fumat. ho hauré de provar!
    bon cap de setmana

    M'agrada

  5. Pilar diu:

    M’ha cridat molt l’atenció la tècnica del fumat, i amb el que ens agrada la tonyina…. Això s’ha de tastar. La fico a la llista de pendents.
    Bon cap de setmana, Pilar

    M'agrada

  6. Bet diu:

    Hola guapos!!! que bé que ens ho vam passar oi? jo encara no he fet els deures, ni recepta, ni entrada… a veure si m’hi poso! jeje
    Que bé que us ha quedat la tonyina, m’encanta la presentació en tapa! i a més l’heu fet tal com me l’havia imaginat: amb la base d’albergínia!! El toc de la melmelada li dóna un puntàs eh?
    Petonets i fins la propera!!! :D

    M'agrada

  7. Sílvia Soto Martí diu:

    Sou els piròmans més molons de tota la gastrosfera catalana!!! :D Els meus preferits!!! Collons… com és que no vaig veure aquesta entrada ni la foto abans??? Nens està “de muerte” aquesta tonyina amb la crema d’albergínia fumada!! Sou uns artistes!!! Hi hem de tornar JA! Molts petons guapos meus!!!

    Nuni
    http://cuinetes.bloks.cat

    M'agrada

  8. la cuina violeta diu:

    Ei, Sandra jo arribo quan tothom ha passat per aquí. Jo vaig fer la tonyina l’estiu passat amb una capsa de galetes. Em va agradar, potser un gust una mica fort, però que al meu marit li va encantar. Bones vacances i fins l’abril.
    Nani

    M'agrada

Gràcies per deixar-nos un comentari! Recordeu que també podeu fer-ho amb el vostre perfil de Facebook o Twitter.

